aion recenze
dojmy z bety

AION je spíše než hrou plnou revolučních novinek kompilací osvědčených principů. Hráči World of WarCraft zřejmě měnit nebudou.
Žánr: onlineDatum vydání svět: 25.9.2009
Datum vydání v ČR: 25.9.2009
AION pro boj s velkou konkurencí vsadil na PvPvE (představte si skupinu hráčů soupeřící s NPC bossem i nepřátelskou aliancí zároveň), křídla jako dopravní prostředek, souboje ve vzduchu a v neposlední řadě i pestré možnosti při úpravě postav. Logickou otázkou je, jakým způsobem se podařilo inovace implementovat a zdali hráče čeká revoluční hra či další neúspěšný produkt.
Přezdívka, heslo a jedem
Po přihlášení na server je nutné zvolit jednu ze dvou ras. Na výběr jsou Elyos zastupující světlou stranu a Asmodians, páni temna. Elyos mají vzhledem blíže k lidem. Barva kůže je sytá, dokonce někdy až rudá. Vzhled Asmodians je výsledkem adaptace na prostředí, ve kterém po dlouhou dobu žijí. Jejich domovem je chladný a temný svět, proto je kůže této rasy matná nebo tmavá a oči jim v boji svítí. Drápy na nohou jsou důsledkem drsného povrchu, který je všudy přítomný v horní části Atrei (herního světa, ve kterém se AION rozkládá).
Zvolit rasu nestačí, a tak v zápětí následuje další rozhodování. Jde o povolání, se kterým bude hráč brázdit herní svět.
Na začátku jsou k dispozici čtyři archetypy: válečník, mág, zvěd a kněz. Na devátém levelu lze splnit sérii úkolů, které zpřístupní další specializaci. Kromě toho také postavu promění z obyčejného smrtelníka na daevu, jakýsi ekvivalent anděla (získá křídla a tím pádem i schopnost létat).
Válečníci se vyprofilují jako templáři (hlavní tank, snáze se udrží jako nepřátelský cíl) nebo gladiátoři (udělují větší poškození a mohou zastupovat pozici offtanka). Mágové zvolí mezi spirtmasterem (jakási obdoba zaklínače, lze s nimi vyvolávat "mazlíčky") a sorcererem (klasickým pánem magie). Zvědové zaváhají mezi assasinem (zástupcem zlodějů) a rangerem (pánem luku) a rozhodování knězů mezi priestem (nejtradičnějším léčitelem) a chanterem (postavou srovnatelnou s paladinem ve WoW) nebude o nic jednodušší.
|
Žlutá mamka, modrý taťka a zelený synek
Jednou ze silných stránek AIONu má být míra s jakou lze postavy upravovat. Vývojáři se již v trailerech pyšnili rozmanitostí a herní ukázky tak často končily mozaikou složenou ze stovek různě vypadajících obličejů. Nezbývá než složit výsledku poklonu, možnosti při tvorbě postavy jsou skutečně dechberoucí.
Jen samotný panel pro úpravu obličeje nabízí třináct parametrů k modifikaci. Od velikosti hlavy, přes vzdálenost očí, tvar obličeje až po špičatost uší. Můžete si charakter založit desetkrát a nikdy nebude úplně stejný. Hra nabízí širokou paletu obličejů, účesů, fousů i tetování.
Lze nastavit barvu rtů, pokožky i vlasů. Při tvorbě postavy chybí pouze možnost zvolit barvu pro tetování, jichž hra nabízí přes deset.
Za zmínku stojí i nastavení těla. Lze například ovlivnit velikost hlavy, vypracovanost svalů nebo tloušťku postavy. Rozdíl mezi největší a nejmenší postavou je úctyhodný, jinými slovy od trpaslíka až po obra. Osobně bych uvítal o něco větší minimální výšku postavy, občas mi (respektive mé postavě) proběhlo mezi nohami pár těžko identifikovatelných pixelů.
Modifikací postav celá tahle sranda nekončí. Tvůrci přišli se skvělým systémem, díky kterému je možné přebarvovat zbraně či brnění a měnit jejich vzhled na základě jiného předmětu. Jedná se o definitivní tečku za masou her, kde hráči měli nachlup stejně vypadající výzbroj. Konečně.
Postava je krásná, tak hurá do hry
První, co je vidět po vstupu do hry samotné, je klasické uživatelské rozhraní, dobře známé z mnoha jiných MMO. Jedná se o osvědčený standard, který nepřekvapí, ale zároveň ani neurazí a funguje na jedničku.
Druhý prvek, který si zaslouží o něco více pozornosti, je grafické zpracování. Vývojáři si zvolili Crytek engine, takže hra vypadá opravdu úchvatně. Prostředí je detailní a pohled na něj lahodí oku. Přestože je zemí původu Korea, manga styl ze hry není nijak výrazně cítit. Některé obličeje mají pochopitelně asijské rysy, což pro našince působí jedině osvěžujícím dojmem. Vezmeme-li v potaz engine, na kterém je hra vystavěna, běží na průměrném počítači všechno velmi plynule (a to i v plných městech).